► STRIPROFIEL
Onze uitgeverij werd in 1978 opgezet en richtte zich in het begin geheel op de stripwereld.
Het eerste decennium draaide het vooral om de productie van het stripinformatieblad Striprofiel. Met een kleine kring medewerkers (waaronder Ger Apeldoorn, Meerten Welleman, Paul Postma, Ernst Pommerel, Joost Timp, Rein van Willigen en Rudy Vrooman), wisten we het blad in enkele jaren tijd van een gestencilde uitgave te laten uitgroeien tot een toonaangevend magazine.
Naast de informatieverschaffing over gevestigde tekenaars bood het blad een platform aan beginnend talent. Zo kreeg Gerard Leever in Striprofiel de kans gebeurtenissen uit zijn eigen leven in stripvorm te publiceren. Gleevers Dagboek werd een hit en staat tot op de dag van vandaag in de belangstelling. Met de ervaring die Gleever daarmee opdeed wist hij al gauw van striptekenen zijn beroep te maken.
Een intrigerend onderwerp was het kettinggesprek, waarin een strippersoonlijkheid een vakbroeder uitnodigde met hem in gesprek te gaan. De laatste koos daarna een nieuwe gesprekpartner, waardoor de ketting bleef groeien. Fraai waren de getekende portretten die ze vervolgens van elkaar maakten om het interview mee te illustreren.
Parallel aan Striprofiel brachten we een aantal stripreeksen uit, waaronder de albums van Joris PK (Peter de Smet) en de oblongboekjes van Kraaienhove (Willy Lohmann). Informatie over het werk van Hergé bundelden we in de boekjes van Achtergronden van het Beeldverhaal, onder redactie van Kuifje-kenner Ernst Pommerel.
► ARCHIEF JEAN DULIEU
Terwijl de uitgaven van Striprofiel steeds dikker en fraaier werden - mede door de hand van vormgever Rudy Vrooman - interresseerde uitgever Maarten de Meulder zich meer en meer voor het werk van Paulus-auteur Jean Dulieu. Uit deze specialisatie en het feit dat hij bij de kunstenaar begrip wist te kweken voor de doelstelling van zijn verzameling, ontstond uiteindelijk het Paulus Archief.
Rond 1990 besloot hij de uitgeverij hierin mee laten te gaan. Alle lopende producties zoals de boekenreeksen en het stripinformatieblad werden stopgezet en vanaf dat moment richtte De Meulder zich geheel op het werk van Jean Dulieu. Enerzijds gebeurde dat door het uitgeven van de Paulus-boeken, anderzijds door het vervaardigen van informatieve producten over het werk van deze kunstenaar.
Begin jaren negentig begon hij met de publicatie van de Paulus-stripverhalen die Jean Dulieu in de jaren zeventig en tachtig voor de krant maakte. Radio, televisie en kranten berichtten over het feit dat er voor het eerst in lange tijd weer nieuwe Paulus-boeken verschenen. Deze Rode Reeks zou met 23 delen uiteindelijk de langste Paulus-reeks in de geschiedenis worden!
Een paar jaar geleden volgde een nieuwe Paulus-boekenreeks, nu met schitterende aquarellen: Gouden Klassiekers. Deze kleurrijke serie telt inmiddels vijftien delen, waarvan er elf tegelijkertijd ook als gelimiteerde beurseditie zijn uitgegeven.
Op informatief gebied maakte de uitgeverij een Lesbrief en in 2012 - bij een grote tentoonstelling van Dulieu's werk - het oeuvreoverzicht De kunst van Jan Dulieu.
Al onze uitgaven onderscheiden zich door een herkenbare, moderne vormgeving, waarvoor wederom Rudy Vrooman verantwoordelijk is.
In 2016 besloot De Meulder zijn Paulus Archief om te dopen tot Archief Jean Dulieu. De argumentatie valt na te lezen in Bouterbode #66.